Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS) objavio je preliminarni izveštaj u vezi sa udesom na letu Air Serbia JU324 između Beograda (BEG) i Dizeldorfa (DUS).
Detaljnom analizom sleda događaja, materijalnih dokaza i izjava relevantnih subjekata utvrđeno je da je posada Embraera E195 (OY-GDC) koristila pogrešnu intersekciju piste. Umesto na D6, posada je izašla na pistu na intersekciji D5 skrativši dužinu dostupne piste.
Piloti su nakon poravnanja sa pistom 30L nekoliko puta upitani od strane kontrole letenja da li su sigurni da imaju dovoljno prostora da polete. Nakon ponovne kalkulacije podataka, posada je izračunala da joj je dostupnih 1.273 metara piste dovoljno za uzletanje.
Usledilo je nekoliko upita kontrolora letenja da li su uvereni da mogu da polete, posada je odgovorila potvrdno. Usledilo je poletanje Embraera.
„Ne 80 čvorova posada je izjavila da je sve bilo u redu, dok je na 100 čvorova primetila da ostaje bez dovoljne dužine PSS. Obzirom na raspoloživu dužinu PSS i brzine kojom se avion kretao posada je odlučila da je bezbednije da nastavi sa poletanjem jer je procenila da će avion ubrzo da poleti,“ navodi se u izveštaju CINS-a.
„Posada je po izjavama postavila potisak motora na maksimum i odlučila je da odloži podizanje prednjeg dela aviona što više kako bi mogla da iskoristi maksimalnu raspoloživu dužinu poletno-sletne staze i asfaltnog dela u nastavku PSS,“ stoji u nastavku dokumenta.
U trenutku odvajanja aviona od zemlje došlo je do sudara sa signalizacijom na kraju piste, a posada je prijavila jake vibracije u kabini kao i obaveštenja o otkazima sistema. Najznačajniji problemi bili su oni sa zakrilcima i sistemom toplog vazduha motora (bleed air).
Posada je odlučila da se vrati na početi aerodrom, a pre sletanja obavila je nizak prelet kako bi kontrola letenja mogla da izvrši vizuelnu inspekciju aviona. Usled nedostatka funkcionalnih zakrilaca, sletanje su izvršili većom brzinom, ali kako navode, u okviru propisanih limita.
Istražitelji navode da je verovatan uzrok udesa „neadekvatna procena parametara za poletanje tokom pretpoletne pripreme letačke posade aviona“. Ono što je usledilo jeste poletanje aviona na nedovoljno dugačkom delu poletno-sletne staze, stoji u izveštaju.
22.02.2024.