ANALIZA: Kakva je budućnost Air Europe u sklopu IAG-a?

Foto: Marcelo Solis

International Airlines Group (IAG) je krajem prošle nedelje objavio da će otkupiti ostatak kompanije Air Europa za 400 miliona evra i time postati stopostotni vlasnik španskog avio-prevoznika. Ono što je bez sumnje bilo najinteresantnije špansko-engleskom konglomeratu je mreža koju Air Europa ima i tržišta koja pokriva sa svojim letovima iz Madrida. Kako izgledaju mreže dva španska avio-prevoznika i koja su to tržišta koja će Iberia pridobiti kupovinom svog konkurenta saznaćemo u ovoj analizi. Takođe ćemo analizirati kakva budućnost čeka Air Europu i njenu flotu od 46 aviona

Fokus na Latinskoj Americi

Poznato je da španske avio-kompanije imaju potpunu dominaciju na linijama između Evrope i Latinske Amerike i kroz decenije rada su se nametnule kao glavna opcija putnika na ovim rutama. Tako nešto ne čudi imajući u vidu veliku latinoameričku dijasporu u Španiji, jake ekonomske veze između Latinske Amerike i zemalja Pirinejskog poluostrva ali i nepostojanje jezičke barijere.

Svi ovi faktori su uticali na to da Iberia i Air Europa uspostave veliki broj letova ka skoro svim zemljama Latinske Amerike. Dve kompanije su do sada bile veliki suparnici i direktna su konkurencija jedna drugoj na većini ruta između dva kontinenta. Kupovinom Air Europe stvari na tržištu se drastično menjaju i onoga trenutka kada se spajanje odobri od strane evropskih antimonopolskih agencija, najverovatnije će doći do promena na linijama ka latinoameričkim zemljama.

Iberia

Iberia leti ili će leteti na 18 linija u Latinskoj Americi ove letnje sezone i Madrid će imati direktne letove za: Meksiko Siti (MEX), San Huan (Portoriko) (SJU), Gvatemala (GUA), Havana (HAV), Panama (PTY), San Hoze (SJO), San Salvador (SAL), Santo Domingo (SDQ), Bogota (BOG), Buenos Ajres (EZE), Karakas (CCS), Gvajakil (GYE), Lima (LIM), Montevideo (MVD), Kvito (UIO), Rio de Žaneiro (GIG), Santijago de Čile (SCL) i Sao Paulo (GRU).

Mreža Iberia-e u Latino Americi

Mreža Iberia-e u Latino Americi

Air Europa

Air Europa će u latinoameričkoj mreži takođe imati 18 destinacija i tokom leta će obavljati letove za sledeće gradove: Bogota (BOG), Buenos Ajres (EZE), Kankun (CUN), Karakas (CCS), Gvajakil (GYE), Asunsion (ASU), Havana (HAV), Lima (LIM), Medeljin (MDE), Montevideo (MVD), Panama (PTY), Punta Kana (PUJ), Kvito (UIO), Salvador (SSA), San Pedro Sula (SAP), Santa Kruz (VVI), Santo Domingo (SDQ) i Sao Paulo (GRU).

Mreža Air Europa-e u Latino Americi

Mreža Air Europa-e u Latino Americi

Dve avio-kompanije opslužuju veliki broj destinacija u Latinskoj Americi i na mnogim linijama su direktna konkurencija jedna drugoj. Iberia i Air Europa se takmiče na linijama iz Madrida ka Bogoti, Buenos Ajresu, Karakasu, Gvajakilu, Havani, Limi, Montevideu, Panami, Kvitu, Santo Domingu i Sao Paulu.

Linije na kojima lete oba prevoznika

Linije na kojima lete oba prevoznika

Kao što se može primetiti, mreže dva prevoznika se u velikoj meri poklapaju i oba lete ka najbitnijim aerodromima u Centralnoj i Južnoj Americi. Međutim, postoje long-haul linije na kojima Iberia nije prisutna i na kojima dominira njen dojučerašnji konkurent. Air Europa tako leti ka Kankunu, Asunsionu, Medeljinu, Punta Kani, Salvadoru, San Pedro Suli i Santa Kruzu bez konkurencije španskog nacionalnog avio-prevoznika i u tom kontekstu treba gledati vrednost najnovije kupovine IAG-a. Preuzimanjem Air Europe, Iberia će se automatski pozicionirati na još 7 aerodroma u Latinskoj Americi i dodatno učvrstiti svoj položaj. Ono što je takođe bitno za IAG, odnosno Iberiu, jeste to da više neće imati konkurenciju na čak 11 long-haul linija i više neće morati da usklađuje cene spram direktne konkurencije. Bitno je napomenuti da između ovih destinacija i Madrida lete i južnoamerički konkurenti kao što su LATAM i Avianca i da Iberia neće moći da se “opusti” ali će ipak imati znatno manji pritisak na svojim glavnim tržištima.

Iako Air Europa još uvek nije deo IAG-a, za tako nešto se čeka odobrenje Evropske unije, jasno je da će u mreži Iberije doći do značajnih promena. Još uvek se ne znaju tačni planovi IAG-a za Air Europu i zbog toga je veoma teško spekulisati šta bi moglo da se dogodi ali Avio Press vidi 2 moguća scenarija:

1. Potpuno spajanje

Prvi mogući ishod je potpuno spajanje dve kompanije koje bi podrazumevalo ukidanje brenda Air Europa i kompletnu integraciju prevoznika u Iberiu. Celokupna flota bi prešla u ruke Iberije kao i njeni zaposleni, a kompanija više ne bi letela pod svojim imenom. Takođe je moguće da deo aviona Air Europe pripadne floti nekog drugog prevoznika u sklopu IAG-a. Kandidat za avione španskog prevoznika je pre svega British Airways čija je širokotrupna flota kompatibilna sa flotom Air Europe.

Međutim, ovakav scenario nije verovatan uzimajući u obzir prethodne kupovine IAG-a. Kada je grupacija preuzela Vueling 2012. godine, niskotarifna kompanija je nastavila da posluje pod svojim imenom i sa svojom flotom aviona, a isto važi i za Aer Lingus koji pod okriljem IAG-a posluje od 2015. godine. 

2. Zadržavanje brenda Air Europa

Ono što je verovatnije da se dogodi jeste da Air Europa nastavi sa svojim poslovanjem i zadrži svoj brend. Već pomenuti primeri kompanija Vueling i Aer Lingus ukazuju da je takav ishod verovatniji i da bi Air Europa mogla da zadrži delimično nezavisne operacije po ugledu na dva prevoznika. Činjenica da Air Europa ima potpuno drugačiju flotu od Iberia-e govori u prilog ovoj opciji jer bi bilo veoma teško i skupo da Iberia uvede još tri nova tipa aviona u svoju flotu (ATR 72, Boeing 737 i Boeing 787). Međutim, svako povećanje ili smanjenje broja letova, uvođenje novih linija ili proširenje flote bi bilo koordinisano sa IAG-om odnosno drugim kompanijama u sklopu grupacije i jasno je da će prednost uvek imati British Airways i Iberia.

Foto: Andrzej Otrębski

Foto: Andrzej Otrębski

Flota

Budući izgled mreže Air Europe umnogome će zavisti od plana IAG-a koji javnosti još uvek nije poznat. Kao što je već pomenuto, bitan faktor u planu daljeg razvoja će igrati i flota Air Europe.

Ona se trenutno sastoji od 46 aviona i tačno polovinu čine širokotrupni Boeinzi 787. Kompanija koristi 11 Dreamlinera u manjoj varijanti -8 kao i još 12 Boeinga 787 sa sufiksom -9. Na svojim kratkim i dugačkim linijama Air Europa upošljava 21 Boeing 737-800, a tu je još 2 ATR 72, pokazuju podaci sajta Planespotters.net. Dreamlineri španskog prevoznika su u proseku stari 5,4 godine.

Iberia sa druge strane ima isključivo avione evropskog proizvođača i na svojim long-haul linijama koristi 16 Airbusa A330-200, 8 A330-300 kao i 16 A350-900. Flota A330 je mlada i prosečna starost iznosi svega 6,9 godina dok su Airbusi A350 još mlađi i imaju prosčenu starost 2,6 godine.

U ovoj analizi ćemo se osvrnuti samo na širokotrupnu flotu jer fokus isključivo na long-haul linijama.

Širokotrupni kapaciteti Iberia-e i Air Europa-e

Širokotrupni kapaciteti Iberije i Air Europe

Na priloženom grafikonu se jasno vidi da flota Air Europe samo u određenoj meri može da nadopuni postojeće kapacitete nacionalnog prevoznika. Air Europin B787-8 ima gotovo isti kapacitet kao Airbus A330-300 kompanije Iberia dok samo B787-9 može donekle da “popuni prazninu” u redovima Iberije. Veći Dreamliner ima 41 sedište više od A330-300, odnosno 15 sedišta manje od A350-900.

Iako se na prvi pogled čini da za B787-8 nema mesta, ne treba zaboraviti da su Dreamlineri znatno moderniji i efikasniji avioni koji mogu da lete dalje od Airbusovih letelica iz A330 porodice. Boeinzi B787-8 bi dali mogućnost nacionalnom prevozniku da otvori long-haul linije ka dalekim destinacijama sa manjom potražnjom za koje bi Airbus A350 bio prevelik, a A330-200/300 možda nedovoljno efikasan. 

U tom kontekstu treba gledati mogućnosti daljeg razvoja mreže. Ne bi bilo neverovatno da na dalekim “mršavijim” linijama na kojima lete obe kompanije kao što su Montevideo, Panama, Santo Domingo i druge Iberia ukine letove Air Europe, poveća kapacitete sa A330 na A350 i oslobođene kapacitete Boeinga 787-8/9 premesti na neku postojeću ili novu liniju koja možda nema ogromnu potražnju. Time bi se oslobodio i A330 koji bi mogao da bude upošljen na nekim novim kraćim linijama za koje bi on još uvek bio dovoljno efikasan ali i na već postojećim rutama zarad dodavanja kapaciteta. Ovu hipozetu podupire i činjenica da Iberia ima još naručenih Airbusa A350 i da će joj u narednim godinama stići još 4 širokotrupca.

U tom slučaju bilo bi za očekivati da Iberia uvede značajan broj novih long-haul linija, kako u Latinskoj Americi tako i u drugim krajevima sveta. Naime, španski mediji su još u januaru preneli vest da su se na razgovorima o kupovini između Globalie i IAG-a nalazili i zvaničnici Vlade Španije koji su podstakli dve strane da sklope dogovor. Vladin generalni sekretar ekonomskih poslova Manuel de la Rocha i generalna sekretarka za transport Isabel Pardo de Vera su po preporuci premijera Pedra Sančeza učestvovali u ovim pregovorima i naveli su da je ovaj posao bitan kako bi se pojačao saobraćaj ka Latinskoj Americi, SAD ali i tržištima Bliskog istoka i Aziji. Vrlo je moguće da će se dodatni avioni koji dolaze iz Air Europe iskoristiti za pokretanje letova ka destinacijama u Aziji i na Bliskom istoku budući da Iberia nema prisustvo na tim tržištima i da Vlada Španije prepoznaje ovaj nedostatak.

Foto: Airbus

Foto: Airbus

Zaključak

Budućnost IAG-a odnosno Iberije i Air Europe nije lako predvideti jer grupacija nije objavljivala planove za svog novog prevoznika. Međutim, sasvim je sigurno da će se vazdušni saobraćaj između Latinske Amerike i Evrope znatno promeniti i biće zanimljivo pratiti razvoj situacije u ovom delu industrije. Ono što je sigurno je to da će karte na letovima između ovih kontinenata poskupeti imajući u vidu da je izgubljena veoma bitna avio-kompanija koja je bila konkurentna na tržištu i koja je spuštala cene ostalim prevoznicima. Ostaje da se nadamo da će drugi konkurenti iz Evrope i Latinoamerike odgovoriti na ova dešavanja i da će povećati letova kako Iberia ne bi uspostavila još veću dominaciju na tržištu.

Autor: Aleksa Španjević

Foto: Marcelo Solis

27.02.2023.