Izvršni direktor ruskog konglomerata UAC (United Aircraft Corporation) Jurij Sljusar je saopštio da je njegova kompanija zvanično izašla iz projekta CR929, prenosi Simple Flying. On je na nedavno održanom sajmu „Armija-2023“ u Moskvi izjavio da UAC više neće učestvovati u razvoju širokotrupnog aviona sa kineskim COMAC-om ali da će biti jedan od ključnih dobavljača.
Ovakav razvoj događaja nije iznenađenje jer UAC i COMAC, dva nosioca projekta CR929, već godinama imaju nesuglasice oko razvoja aviona. Ono što je dovelo do konačnog prekida saradnje, makar u domenu zajedničkog razvoja, je činjenica da dobavljači sa Zapada više ne žele da učestvuju u projektu.
Sankcije uvedene Rusiji onemogućavaju kompanijama iz Evrope i SAD da snadbevaju najveću državu sveta delovima za avione zbog čega CR929 više ne bi mogao da računa na krucijalne komponente sa Zapada.
Ostaje nejasno hoće li strani dobavljači biti ponovo zainteresovani za saradnju na projektu CR929 sada kada je u isključivo kineskim rukama.
Jurij Sljusar smatra da Kina ne bi trebala da se oslanja na dobavljače sa Zapada jer po njegovom mišljenju kompanije u jednom trenutku mogu da obustave isporuke bitnih delova. On je takođe pozvao Kinu da preispita odluku o koriščenju stranih tehnologija u svom avionu i smanji zavisnost od Zapada.
CRAIC CR929 je koncept širokotrupnog aviona nove generacije koji je zamišljen kao pandan modelima Boing 787, Erbas A330neo i A350. Kina i Rusija su započele razvoj aviona 2016. godine i očekivalo se da će prodaja letelica startovati 2027. godine mada je tako nešto trenutno malo verovatno.
Foto: COMAC
27.08.2023.