O’Leary: „Na svetu nema dovoljno jestivog ulja za SAF gorivo“

rAJANER

Održiva avionska goriva (SAF) nedavno su se pojavila kao alternativa fosilnim gorivima koja više zagađuju okolinu. Međutim, daleko su od postizanja željene skale, rekao je prvi čovek Rajanera Michael O’Leary. U stvari, on opisuje SAF  kao gorivo koje ne mora nužno biti odgovor na problem emisije štetnih gasova u avio industriji.

„Želite da svi trče okolo i skupljaju jebeno ulje za jelo? Na svetu nema dovoljno ulja za kuvanje da bi napajalo više od jednog dana avijacije”, rekao je O’Leary.

Rajaner se obavezao da će za 12,5% svojih letova koristiti SAF do 2030. Međutim, O’Leary i dalje kaže da „nema pojma kako će to i da ostvare.“ SAF može da bude na kraju skupo gorivo imajući u vidu količinu energije koja je potrebna za njegovu proizvodnju u velikim količinama, što bi zauzvrat moglo povećati cene avionskih karata. Ali, vremenom bi čistija goriva mogla napraviti značajnu razliku u smanjenju emisije CO2.

Iako SAF goriva možda neće biti odmah skalabilna, O’Leary je rekao da nema sumnje da je dekarbonizacija imperativ i da će se sektor kretati u pravcu postizanja toga.

“Generalno verujem da će tehnologija i ljudska domišljatost prevladati zabrinutost oko klimatskih promena. Mislim da moramo raditi na dekarbonizaciji i apsolutno ne sumnjam da nećemo dekarbonizovati jer ljude oporezujemo više”.

On predlaže i druge načine za smanjenje potrošnje goriva do 25%—kao što je suzbijanje kašnjenja kontrole avio-saobraćaja i neefikasne rute. U avgustu je tehnički kvar u britanskom ATC sistemu poremetio putovanje za oko 250.000 ljudi zbog odloženih ili otkazanih letova na nekim od najprometnijih britanskih aerodroma.

Izvršni direktor irske avio-kompanije veruje i da bi uvođenje električnih vozila takođe potencijalno moglo igrati ključnu ulogu u smanjenju potrošnje goriva. „Ako to možete premestiti u električnu flotu… To je jedini način da se približimo neto nuli do 2050.“, rekao je šef Rajanera.

28.12.2023.